صدای استریو چیست؟

 صدای استریو چیست؟

مدتی است که بحث صدای استریو در شبکه های تلویزیونی داغ شده است؛ اما صدای استریو چیست؟ چه ویژگی ها و برتری‌هایی نسبت به مونو دارد؟ 

برای ایجاد صدای استریو یا چند کاناله باید سیستم موردنظر دو یا چند کانال صوتی مستقل داشته باشد ، این صدا مانند شنیدن صدای طبیعی توسط گوش انسان است. در یک سیستم استریو ، هر اسپیکر صدای مختلفی تولید می کند. شنونده به این دلیل متوجه این تفاوت می شود که برخلاف سیستم های مونو ، سیستم های استریو کانال های صوتی متفاوتی را از طریق اسپیکر های مختلف تولید و خارج می کنند. این کار امکان ایجاد تصویر واقعی از ضبط اصلی در مقابل شنونده را فراهم می آورد.

هم چنین شنونده قادر خواهد بود تا موقعیت های ساز های مختلف موسیقی را روی صحنه از طریق صداهای مختلفی که از اسپیکر ها شنیده می شوند تجسم نماید و این اسپیکر ها به طور قابل توجهی تجربه شنیدن را بهتر می کنند.

  • صدای مونو چیست؟

صدای مونو بدون القای جهت خاصی در وسط شنیده می شود. صدای مونو که به آن مونوفونیک یا تک صوتی نیز گفته می شود توسط یک یا چند میکروفون ضبط و سپس در یک کانال صدا گنجانده می شود و برای پخش صدای مونو تنها یک بلندگو کافی است و اگر از چند بلندگو استفاده شود تنها همان صدا از هر بلندگو پخش می شود. استفاده از این نوع صدا برای ساختن پادکست ، رادیو اینترنتی و هر محتوای کلامی دیگر توصیه می شود.

  • -تفاوت صدای مونو و استریو

ضبط های استریو معمولا نیازمند بیش از یک میکروفون هستند. موقعیت و محل قرار گرفتن هر یک از این میکروفون ها اهمیت زیادی دارد. برای ضبط صدای مناسب حتما باید کل محیطی که صدا در آنجا ضبط می شود ، پوشش داده شود. توضیح بیشتر در این مورد غیر ضروری است.

صدای مونو از هر تعداد اسپیکر که استفاده کنید یکسان پخش می شود چون که تمام سیگنال های مختلف صوتی را با هم آمیخته و به یک کانال صوتی تک تبدیل می کند. به همین دلیل همیشه وسط است اما صدای چند کاناله از دو اسپیکر به صورت همزمان پخش و غیر متمرکز شنیده می شود و این صدا نسبت به مونو بسیار طبیعی تر شنیده می شود.

  • -کاربرد صدای استریو

بارزترین کاربرد صدای استریو در موسیقی است ، وقتی یک گروه موسیقی برای اجرای خود از ابزار های صوتی مختلفی استفاده می کنند اگر صدا چند کاناله نباشد شما نمی توانید صوتی که از ابزار های مختلف موسیقی تولید می شود را تشخیص دهید و اصلا قابل شنیدن نیست.

متأسفانه در ذهن عده ای، این نکته متصور شده است که صدای استریو تنها از کدک فشرده سازی صوتی MPEG یا به مخفف MP2 قابل ارسال و دریافت است. اما باید گفت این ذهنیت کاملا غلط است. مبحث صدای استریو با کیفیت، کدک و فرمت صوتی کاملاً متفاوت است و نباید این موضوعات را باهم اشتباه گرفت.

هم اکنون تا لحظه نگارش این متن، شبکه تماشا با کدک MPEG و شبکه‌های مستند، سه و امید نیز با کدک پیشرفته HE AAC درحال پخش صدای استریو هستند و قرار است به این تعداد افزوده شود.

در ادامه ویدیویی از نحوه تشخیص صدای استریو از مونو را برای شما آماده کرده‌ایم. لطفا پیش از مشاهده، برای درک عمیق‌تر حتماً از هدفون یا هندزفری استفاده نمایید.

علی حسینی

1 نظر

  • Hola y gracias por este blog es una verdadera inspiración ..

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.