close
دانلود آهنگ جدید
منتظر فصل دوم گاندو باشید

فناوری و تلویزیون دیجیتال

منتظر فصل دوم گاندو باشید

عنوان بنر

منتظر فصل دوم گاندو باشید

«گاندو» كه این روزها نامش به واسطه داستان و جریانی كه برای انعكاس در رسانه ملی انتخاب كرده، بر سر زبان‌ها افتاده، به تازگی بعد از 30 شب به پایان خود رسید و به همین بهانه روز گذشته نشست خبری آن در مركز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد. 

در این نشست كه جواد افشار كارگردان، مجتبی امینی تهیه كننده و پیام دهكردی، خسرو شهراز، وحید رهبانی، مجید نوروزی، عرفان ابراهیمی، علی افشار، كمند امیرسلیمانی و آزیتا تركاشوند حضور داشتند و به سوالات اصحاب رسانه تا حدی پاسخ دادند، صحبت‌های مختلفی مطرح شد؛ از شكل‌گیری فیلمنامه كه بخشی از آن تخیلی است گرفته تا سانسورهای اتفاق افتاده و انتقادات و... . پیش از شروع نشست هم عوامل و بازیگران در مجموعه روابط عمومی سازمان، پاسخگوی مردم بودند. ملاقات تلفنی‌ای كه تعداد تماس‌های برقرار شده آن، نشان از میزان استقبال مردم داشت. در این صحبت‌ها خیلی‌ها از بازی‌هایی كه در سریال بود می‌گفتند و گروهی هم داستان و فضا را مورد توجه قرار داده بودند و بابت بیان بخشی از تاریخ سیاسی معاصرمان تشكر می‌كردند. بعد از حضور عوامل و شروع نشست هم، افشار بابت آن‌كه توانسته‌اند با این مجموعه مطالبات مردم را بدون واسطه منعكس كنند ابراز خوشحالی كرد و گفت: احساس می‌كنیم گاندو مجموعه‌ای است كه در همه ابعاد موثر بوده. مطالبات مردم خط و جناح نمی‌شناسد. خوشحالیم سریالی را ساختیم كه ابعاد ملی و اسلامی بودن دارد. از همه كسانی كه در تمام دستگاه‌ها با ما بودند تشكر می‌كنم.

 

 

وحید رهبانی، (محمد سریال گاندو) هم درباره موضوعات مطرح‌شده در تماس‌های مخاطبان گفت: فیلمنامه مورد توجه عده زیادی بود و سوالاتی در این خصوص داشتند. به عبارت دیگر این‌كه پیگیر ادامه ماجرا بودند و می‌خواستند هرچه زودتر فصل دوم گاندو ساخته شود. رهبانی گفت: البته زمزمه‌هایی از ساخت فصل دوم این سریال به گوش می‌رسد.

بعد از حضور عوامل در محل نشست هم، مجتبی امینی صحبت‌هایش را با اشاره به همان ملاقات تلفنی شروع كرد و گفت: ما به قدری پیام‌ها و تلفن‌های صمیمی و دوستانه‌ای داشتیم كه انرژی عجیبی گرفتیم. گاندو با همه سختی‌ها و مشقت‌ها به سرمنزل مقصود رسید خیلی وقت‌ها از ابتدای امر ذهن ما درگیر بود كه شرایط پخش این كار چگونه خواهد بود. با همه سختی‌ها شاهد هستیم كه این 30 قسمت پخش شد و خستگی همه با نظر مردم رفع شد آنقدر مردم از استان‌های مختلف به ما زنگ می‌زدند كه شگفت‌زده شدیم و مزد خود را از مردم گرفتیم.

او در ادامه به روند تولید گاندو اشاره كرد و گفت: ما فكر نمی‌كردیم مردم با این سریال تا این اندازه همزات‌پنداری كنند، خیلی زمان طولانی درگیر این موضوع بودم كه شرایط پخش این سریال به چه صورت پیش خواهد رفت ولی با همه این سختی‌ها 30 قسمت آ‌ن پخش شد و به نوعی خستگی ما با نقطه نظرات مردم نسبت به آ‌ن برطرف شد. همه عوامل این سریال به مجموعه گاندو اعتقاد داشتند به همین دلیل هم توانست در دل مردم بنشیند.

موسسه آوینی همراه ما بود

در بخشی از نشست، افشار در پاسخ به سوال جام‌جم مبنی بر این كه بعد از سال‌ها چنین سریالی دست به بیان حقایقی زده كه تا كنون حداقل در تلویزیون به آن پرداخته نشده است، این اتفاق به طور حتم جدا از مدیران سازمان به پشتوانه‌ای نیاز دارد كه با وجود این حجم از فشارهای دولتی و انتقادات، ادامه پیدا كند، آن پشتوانه چه كسی یا كجاست‌، گفت: سیاست‌های موسسه آوینی معلوم است، كارهایی كه در گذشته ساخته هم بیشتر در جهت منافع ملی و موضوعاتی بوده كه شاید خیلی‌ها كمتر جرات كردند به آن ورود كنند. ما در روزهای اول ساخت گاندو نگران بودیم كه شاید این همه زحمت اصلا پخش نشود اما شكر خدا این جسارتی كه از ما شروع شد به تلویزیون هم سرایت كرد و این اتفاق افتاد. در این بین ملاحظاتی هم وجود داشت و به دلیل همان منافع ملی ممیزی‌هایی لحاظ شد تا شائبه‌ای را در بدنه دولت و دستگاه‌ها به وجود نیاورد.

خورده داستان‌های تخیلی

در ادامه صحبت از داستان و متن این مجموعه شد، قصه‌ای كه اصل آن برپایه واقعیت است اما بخش‌هایی از آن گویا حاصل تخیل نویسنده و تیم تولید است، موضوعی كه برای لحظاتی باعث جنجالی شدن فضا شد و قادری در پاسخ به این سوال كه 80 درصد داستان سریال تخیل نویسنده بوده، گفت: پرونده اصلی سریال گاندو، پرونده واقعی درباره جیسون رضاییان بوده كه ما صد در صد به آن وفادار بودیم ولی برای 30 قسمت سریال نیاز به داستان‌های فرعی دیگری بود. باید این را در نظر گرفت كه اداره امنیتی مثل سایر نهادها نیست و اگر داستان‌هایی كه به شما می‌دهند را نتوانید به هم مرتبط كنید گره‌ها از بین می‌رود و ارتباط بین این پرونده‌ها براساس خرده تخیل بوده است اما مثلا نحوه دستگیری و ضد تعقیب زدن و تردد او در خیابان عین واقعیت بود. به نوعی باید بگویم 8 درصد این سریال عین حقیقت بوده و 20 درصد دیگر نیز اجازه گفتن آن داده نشده است.

او همچنین با اشاره به تعداد دفعات بازنویسی فیلمنامه اضافه كرد: ما پنج نقطه بازنویسی فیلمنامه داشتیم یعنی بنده پنج هزار صفحه سریال گاندو نوشتم كه با توجه به صلاحدید خودمان و انتقادات اجتماعی كه پیش آمد، این بخش‌ها برای مجموعه اصلی انتخاب شدند.

فیلمنامه باید دراماتیزه می‌شد

جواد افشار هم در ادامه این موضوع بیان كرد: در جریان نگارش داستان یك سری مستندات واقعی در اختیار نویسنده قرار گرفت كه مدارك آن موجود است اما وظیفه نویسنده این است كه این مستندات را دراماتایزه كند و این كه قادری می‌گوید 100 درصد تخیلی است از آن جهت است كه خورده قصه‌ها و اتفاقات برای شكل‌گیری و دراماتیزه شدن به تخیل نیاز داشتند اما اصل داستان براساس واقعیت است.

امینی نیز از حساسیت‌ها و بازنویسی كه روی متن صورت گرفته گفت و افزود: یك سال تحقیق و پژوهش این سریال طول كشید. این متن چندین بار بازنویسی شد. ما حساسیت‌هایی داشتیم و سعی كردیم به صددرصد واقعیت بپردازیم اما برای ارتباط آنها باید از تخیل استفاده می‌كردیم اما همه پرونده بر اساس واقعیت بود.

ما كجا و برجام كجا!

در بخش دیگری از نشست، افشار به سراغ واكنش مردم رفت و گفت: ما از بازخوردهایی كه داشتیم متوجه شدیم شخصیت «محمد» موردعلاقه مردم بود. نه تنها با محمد بلكه با بقیه بچه‌ها هم ارتباط گرفته بودند. یادم هست روزهای اول این ارتباط را نداشتند ولی رفته‌رفته با آنها همراه شدند و این نشان‌دهنده توانمندی آنهاست و همه از ما تقاضا می‌كنند اگر سریال ادامه‌دار است این شخصیت‌ها حضور داشته باشند.

او درباره موضع سریال نسبت به برجام هم توضیح داد: ما در اندازه‌ای نیستیم كه بخواهیم در مورد مسائل سیاسی صحبت كنیم و موضوع سریال ما چیزی دیگری است اما به اعتقاد شخصی بنده برجام اتفاق خیلی خوبی بوده است و به نوعی باید یك بار اتفاق می‌افتاد تا مردم و ما متوجه می‌شدیم كه ما اهل مذاكره‌ایم و آنها عهدشكن هستند كه این به نوعی در سریال هم عنوان شده است.

«گاندو» چقدر خرج برداشت؟

وی همچنین درباره بودجه این سریال و شائبه‌هایی كه درباره آن مطرح می‌شود، گفت: سریال قبلی كه بنده ساختم مجموعه آنام بود كه اتفاقا بودجه آن هم توسط منابع دولتی تامین شده بود.

 این‌كه به‌تازگی دولت درباره سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف نقدهایی را مطرح می‌كند را نمی‌فهم چراكه آنها هم می‌توانند سرمایه‌گذاری كنند همانطور كه در گذشته این كار را انجام دادند.

وی افزود: به نوعی می‌توان گفت بودجه سریال گاندو از سریال آنام هم كمتر بوده است چون زمانی كه ما سریال آنام را كار می‌كردیم پراید 20 میلیون تومان بود ولی حالا 40 تا 50 میلیون تومان است و با توجه به شرایط فعلی بودجه این سریال 30 درصد بیشتر از آنام بوده است در صورتی كه می‌توانست دو و نیم برابر آن باشد.

امینی هم در این باره گفت: سریال‌ها در سازمان بر اساس درجه كیفی‌شان بودجه دریافت می‌كنند، مجموعه گاندو سریال «ب» به‌شمار آمده و برآورد آن نیز بر این اساس بوده است اما به این موضوع نیز توجه داشته باشید كه این كار در سال گذشته و با توجه به وضعیت اقتصادی آن زمان تولید شده است.

كلیشه بودن بعضی از جملات و اسم‌ها در این مجموعه هم از موضوعاتی بود كه قادری، به عنوان نویسنده این سریال درباره اش گفت: یكسری نكات وجود دارد كه در اختیار نویسنده نیست. اسم خود من فارسی است و آنقدر حساسیت دارم كه اسم‌های فارسی به عنوان اسم‌های جاسوس‌ها انتخاب نشود و البته در این موضوع نیز فشاری روی ما نبود. درباره كلیشه نیز باید بگویم كه كلیشه وجود دارد این‌كه ما از كلیشه اسم‌ها عبور نكردیم شاید به این دلیل بوده كه آنقدر ماجراهای فرعی زیادی بوده كه از آنها عبور كردیم و به نوعی این موضوع را هم فراموش كردیم.

دولتی‌ها چرا انتقاد كردند؟

جواد افشار نیز درباره هجمه‌هایی كه از سوی دولت به این سریال وارد شده، توضیح داد: این هجمه‌ها اشتباهی بود كه از سوی آنها صورت گرفت و به نوعی سبب شد تا دیالوگ‌هایی كه اتفاقا به نفع دولت بود، حذف شود. دلیل این همه انتقاد از سوی دولت را نمی‌فهمم چراكه در سال گذشته سریال عالیجناب با همین موضوع ساخته شد و حتی در آن جیسون رضائیان و رئیس‌جمهور نیز نشان داده شدند اما آن زمان صدایی از كسی درنیامد. از آنها می‌پرسم چون ما صداوسیما هستیم و سریال را ساختیم، باید این طور به ما اعتراض كنند؟ پسر نوح هم خطا كرد ولی نوح خطای او را پنهان نكرد. پخش شدن صحنه‌هایی كه گفته شد به اعتراض دولت سانسور شده ولی در فضای مجازی منتشر شد هم موضوعی بود كه امینی درباره اش توضیح داد: وقتی فیلمی ساخته می‌شود ده نقطه از آن برای دریافت مجوزهای مختلف و قسمت‌های فنی بیرون فرستاده شده و نمی‌توان بررسی كرد كه چطور صحنه سانسور شده به فضای مجازی آمده است به نوعی صداوسیما باید توضیح دهد كه این صحنه‌ها چطور به فضای مجازی رسیدند. طبق صحبت‌های مطرح شده برنامه‌ریزی شده كه فصل‌های مختلف این سریال نیز ادامه پیدا كند.

منبع: روزنامه جام جم

مطالب مرتبط:
لایک : 0
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

لوگوی شبکه های سیما

درباره ما

به وبسایت فناوری و تلویزیون دیجیتال (بزرگترین و تنها مرجع تخصصی اخبار دنیای تلویزیون) خوش آمدید...

تاسیس: 3 خردادماه 1392

منتظر نظرات سازنده شما مخاطبین عزیز هستیم

ارتباط با ما: ftdigital.ir@gmail.com

Designed By setupsite