بررسی هویت بصری جدید شبکه دو

بررسی هویت بصری جدید شبکه دو

کانال ما در روبیکا را دنبال کنید

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی ما کلیک نمایید

سرانجام بعد از ۹ سال چند دستگی، شلختگی و هویتی نامعلوم، هویت بصری شبکه دو ساختاری منسجم و یک شکل گرفت‌ و با شروع زمستان شبکه دو از بسته گرافیکی جدیدش پرده برداشت، بسته گرافیکی که به نظر توسط دو گروه خسته و سرزنده ساخته شده است. گروه سرزنده یکسری از آرم استیشن‌های قبل از شروع برنامه‌ها را ساخته و دیگری آیتم های On Screen (زیرنویس، لوگو، آیتم‌های متغیر) را ساخته است.

ابتدا از لوگو متحرک شده شبکه دو صحبت کنیم که اثری از خلاقیت در آن دیده نمی‌شود. موشن‌های آن شما را به دهه هشتاد می‌برد و گاهی از رفتار و تحرک لوگوخنده‌تان می‌گیرد. لوگو مانند شبکه‌های کودک و طنز به دور خودش می‌چرخد و گاهی از وسط تا می‌خورد تا تبلیغ‌ یکی از برند‌های حوزه آموزش تحصیلی (گروه پرش) شود 🙂 این تا خوردن از وسط بنظر از لوگو شبکه یک، الگوبرداری شده ولی اجرای آن به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و دوست دارد شکل Play را تداعی کند. نهایتا از ترکیب این موشن‌ها با رنگ جدید آبی که به فیروزه‌ای نزدیک‌ است، چیز جالبی از آب درنیامد.

به وضوح تفاوت کیفیت ساخت موشن گرافیک‌های شبکه دو پیداست. آنچه در بین آن فریاد می‌زند، پیروی نکردن آن‌ها از یک المان واحد است. مثلا آنچه در شبکه سه می‌بینیم همه چیز حول محور اجسام دایره‌ای شکل می‌چرخد و موشن‌ها یک اساس دارند. از طرفی در بسته گرافیکی شبکه یک سیما با آنکه بسته ناقص و اشکال‌داریست همه چیز حول یک موضوع یعنی “ورق خوردن”، می چرخد‌. موشن لوگو شبکه‌های یک و سه آنچه در on screen (گرافیک پویا/روی صفحه) هست با آن‌چه در تیزر و آرم استیشن‌ها وجود دارد یک شکل است. متاسفانه آنچه در بسته گرافیکی جدید شبکه دو می‌بینیم عدم هماهنگی اجزای مختلف با یکدیگر است. موشن لوگو در گوشه تصویر یک‌جور در آرم‌ استیشن‌ها به دو جور دیگر است‌. یکی به دور خود می‌چرخد یکی تکه تکه یک‌جا جمع می‌شود و یکی به یکباره در وسط صفحه ظاهر می‌شود.

از این ماجره که بگذریم اتفاق مثبتی که در این بسته گرافیکی رخ داده این است که در هنگام شروع هر برنامه‌ای بسته به گروه تولیدی آن آرم استیشن اختصاصی آن پخش می‌شود به عنوان مثال اگر برنامه‌ای را گروه اجتماعی شبکه تهیه و تولید کرده باشد، آرمی با همین عنوان پخش می‌شود. این اتفاق برای گروه‌های فیلم‌وسریال، کودک، سیاسی، اقتصادی، معارف نیز رخ می‌دهد. آیتم و فضای مدرنی که این آرم استیشن‌ها در آن قرار گرفتند و حس و حال آن‌ها بطور کلی رضایت بخش هستند و نمره قابل قبولی می‌گیرند‌.

آرم استیشن شبکه دو

جدا از آرم استیشن‌ها که زمان میان‌ برنامه‌ها را پر می‌کند، آیتم مهمی که تمام شبکه‌های جهان از ابتدا آن را داشتند و از اهمیت بالایی برخوردار است، تیزرهایی است که در آن زمان پخش برنامه‌های بعدی را اعلام می‌کنند که در ادامه به آن “اعلام برنامه” می‌گوییم. اعلام برنامه در شبکه دو به ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین شکل اجرا شده اند. همانطور که در ابتدای متن گفتم احتمالا این آیتم کار دست گروه طراحان خسته بوده و اثری از جذابیت در آن دیده نمی‌شود. متاسفانه آیتم‌های مهم دیگری که در ادامه به آن می‌پردازیم هم کار این گروه بوده و لزوم بازنگری در آن بیش از پیش دیده می‌شود. در اعلام‌برنامه بسته گرافیکی جدید شبکه دو، زمان پخش ۵ برنامه‌بعدی اطلاع داده می‌شود، کادری که این اتفاق رخ می‌دهد عینا همان زیرنویسی‌ست که در شبکه پخش می‌شود. در پس زمینه هم تصویری که بنظر صرفا از یوتیوب دانلود شده تا قسمت پشتی کادر را پر کند با یکسری افکت روی آن، پخش می‌شود. متاسفانه در این بخش، بسته گرافیکی شبکه دو، نمره قابل قبولی نمی‌گیرد.

اعلام برنامه شبکه دو

به آیتم‌های زنده یا همان On screen ها می‌رسیم جایی که گروه طراحان خسته بخش را کامل به دست گرفتند و تا می‌توانستند بدسلیفگی در آن اعمال نمودند. این بخش شامل آیتم و زیرنویس‌های: چند برنامه بعدی، اکنون، بعدی، اطلاع رسانی می‌شود. آیتم‌های اکنون و بعدی بطور مجزا از زیرنویس‌ها بصورت آیتمی در سمت راست/وسط صفحه به ساده‌ترین شکل ممکن اعلام حضور می‌کنند.
در زیرنویس‌ها از ابتدایی‌ترین موشن‌ها استفاده شده و ترکیب رنگ فونت سفید روی پس زمینه رنگ آبی روشن، خوانایی متون را مخصوصا در کیفیت SD پایین کرده است.
بدلیل بزرگی فونت “زیرنویس اطلاع‌رسانی” فضای نچندان دلنشینی روی قاب صفحه رخ ‌می‌دهد زمانی که همین زیرنویس می‌خواهد خارج شود برای انتهای تک تک زیرنویس‌ها، آدرس سایت، سروش، و شعار شبکه نمایش داده می‌شود. این طولانی بودن فرایند خروج زیرنویس از کادر توی ذوق مخاطب می‌زند و بهتر بود این‌ها در آیتمی جدا روی صفحه اطلاع رسانی ‌می‌شدند. در کل این گروه طراحان خسته با تمام بد سلیقگی این آیتم‌ مهم را که مهمترین بخش بصری یک شبکه تلویزیونی‌ست را طراحی و اجرا کردند.

زیرنویس شبکه دو

در این بسته گرافیکی اگر آیتم‌های ضعیفی که به آن اشاره کردیم را بهتر طراحی می‌کرد پتانسیل خوبی برای جذاب‌تر بودن داشت اما این مهم رخ نداد و اصلاح آن شدنی نیست، مگر اینکه به طور کلی آیتم‌های on screen و اعلام برنامه‌ها از نو طراحی شوند.

نقاط قوت:

  • استفاده از آرم استیشن‌های متعدد برای گروه‌های برنامه ساز
  • استفاده از فضای رنگی گسترده در آرم استیشن‌ها
  • طراحی مدرن آرم اسیتشن‌ها
  • استفاده از موزیک مناسب در آرم استیشن‌ها
  • کیفیت HD بسته گرافیکی !

نقاط ضعف:

  • عدم یکپارچگی استفاده از فونت‌ها در زیرنویس‌ها و آرم استیشن‌ها (یکان، کازابلانکا و…)
  • انتخاب ضعیف فضای رنگی شبکه
  • موشن و رنگ بندی لوگو
  • طراحی بد و موشن ضعیف زیرنویس‌ها و آیتم‌های On screen
  • عدم پیروی از الگوی واحد برای طراحی بخش‌های مختلف
  • اعلام برنامه ساده و ابتدایی

ویدیویی از هویت بصری جدید شبکه دو سیما

بررسی هویت بصری جدید شبکه دو

علی حسینی

1 نظر

  • باسلام شبکه دو کی اچ دی میشه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.