جای خالی یک شبکه حرفه‌ای پخش فیلم با کیفیت HD

 جای خالی یک شبکه حرفه‌ای پخش فیلم با کیفیت HD

جدول پخش شبکه نمایش

پیش از اينكه شبكه HD به شبكه استاني تهران و پس از آن به تماشا تبديل شود، فيلم‌هاي سينمايي با كيفيتHD از اين شبكه پخش مي‌شد كه بينندگان زيادي نيز داشت. تب ديدن فيلم‌هاي سينمايي با كيفيتي بهتر در زمانه‌اي كه با سرعت بالاي اينترنت دانلود و تماشاي بهترين فيلم‌هاي سينمايي جهان را راحت كرده، رونق تماشاي فيلم از شبكه HD بدون تبليغات بازرگاني يا زيرنويس كردن اخبار و پيام‌هاي اجتماعي، مزه خاصي داشت كه ديگر تكرار نشد. 

حالا با راه‌اندازي شبكه تماشا و پخش سریال‌ها با کیفیت بالا، لزوم HD شدن شبکه نمایش بیش از پیش حس می شود

 برای مخاطبان آن شبكه‌اي كه برايشان هر روز فيلم‌های سينمايی HD را پخش مي‌كرد ديگر وجود ندارد و نياز است تا جاي خالي اين شبكه پر شود. صداوسيما برنامه‌اي براي افزايش شبكه‌ها ندارد، پس نبايد انتظار داشت شبكه جدید HD پخش فيلم ايجاد شود و دوباره مردم با ديدن كيفيت متفاوت فيلم‌هایHD مجذوب تلويزيون شوند. در مقابل مي‌تواند شبكه تخصصي پخش فيلم را كه هم اكنون نيز موجود است، با تغييراتي به يك شبكه ايده‌آل پخش فيلم تبديل كرد. 

در رنكينگ برترين شبكه‌هاي تلويزيوني جهان از رده يك تا 10 يا همان TOP 10 معروف به طور واضحي تحت تسلط شبكه‌هاي پخش فيلم و سريال است. شبکه HBO پربيننده‌ترين شبكه تلويزيوني در جهان شبكه تخصصی پخش فيلم و سریال است. بعد از اين شبكه نام‌هاي ديگري مانند FOX، Cartoon Network، AXN، Cinemax ديده مي‌شود. بعد از اين شبكه‌هاي مشهور جهان كه فيلم، انيميشن و مستند پخش مي‌كنند، تازه سر و كله غول‌هاي خبري جهان پيدا مي‌شود. اين فاصله معنادار هم قدرت شبكه‌هاي پخش فيلم در جذب مخاطب را نشان مي‌دهد و هم جايگاه اينگونه شبكه‌ها را در ميان انواع و اقسام شبكه‌هاي تلويزيونی به نمايش مي‌گذارد.

 در عوض سلطه جهاني شبكه‌هاي پخش فيلم، تنها شبكه داخلي با رويكرد پخش فيلم در محاصره شبكه‌های سراسری، شبكه طنز و سرگرمی و البته مستند و خبر كاملاً گم شده است.

 شبكه نمايش سيما در ابتدا فقط به منظور پخش فيلم افتتاح شد و با حذف «شبكه تماشا» وظيفه پخش سريال را نيز برعهده گرفته است. اما حالا سه سالی می شود که به رویکرد خودش برگشته است.

شبكه نمايش با وجود ظرفيت‌هايي كه مي‌توانست براي تلويزيون ايجاد كند، هنوز نتوانسته است جايگاه اصلي‌اش را در مقايسه با آنچه در بين تلويزيون‌های جهان رخ مي‌دهد، به دست آورد. 

گرافيک

شبكه نمايش براي رسيدن به آنچه مردم از آن انتظار دارند بايد تغييراتي جدي را داشته باشد. 

متأسفانه لوگوي شبكه نمايش سيما مانند اكثر لوگوهاي شبكه‌های صداوسيما، با پيش پا افتاده‌ترين اصول گرافيكی توليد شده و اولين موضوعي كه در تماشاي اين شبكه به چشم مي‌آيد، لوگوی بی معنا و گرافيک نسبتا پايين شبكه است. در صورتي كه شبكه تخصصي پخش فيلم نيازمند لوگوي موشن‌دار با آرم استيشن‌های متعدد است اگرچه طی این دوسال گرافیک شبکه دستخوش تغییراتی شده اما همچنان جای کار زیادی تا حرفه‌ای شدن دارد.

 اطلاعات فيلم‌ها نيز كه از طريق EPG در اختيار بينندگان تلويزيون قرار مي‌گيرد، در مقايسه با شبكه‌هاي مشهور پخش فيلم تقريباً در حد صفر است. براي نمونه وقتي درEPG يک شبكه سراسري برنامه اخبار اعلام مي‌شود، بيننده لزومی به دانستن اطلاعات بيشتري درباره موضوع برنامه نيست، ولي در زمانی كه فيلمی براي پخش معرفي مي‌شود بايد اطلاعاتي از فيلم به بيننده داده شود تا دقيقاً از آنچه قرار است از شبكه پخش شود، آگاهي پيدا كند. 

تيزرهاي معرفي فيلم‌هاي شبكه نمايش نيز دقيقاً مشابه آنونس‌هاي قديمي سينما است كه با هيجاني تصنعي و گفتاري فرامتني سعي در جلب‌توجه بيننده دارد. جالب است زماني كه بيشتر برنامه‌هاي تلويزيونی از نمونه‌هاي خارجي كپي مي‌شود، الگوبرداري از روش تهيه تريلر (trailer) فيلم‌هاي سينمايي كار سختی نخواهد بود.

ارتقای کیفیت به HD

خبر HD شدن رژی پخش شبكه نسیم و شبكه كودک، رقابت را براي HD شدن بيشتر كرده است. در اين رقابت اما نامي از شبكه نمايش به ميان نمي‌آيد در صورتی كه اين شبكه راحت‌ترين راه را برای HD شدن پيش رو دارد. 

سابقه استقبال مردم از شبكهHD TEST كه فيلم‌هاي سينمايي را با كيفيتHD پخش مي‌كرد، موفقيت و استقبال مخاطبان را از تغيير كيفيت شبكه نمايش از پيش تضمين كرده است. وجود توليدات بيشمار سينمايی با كيفيت اچ دی نيز راحتي تهيه فيلم را نشان مي‌دهد و از طرفي لزوم عقب‌نماندن شبكه نمايش از رقابت با شبكه‌هاي پخش فيلم در ماهواره مي‌تواند بند ديگري بر التزام صداوسيما براي اولويت قرار دادن HD شدن شبكه نمايش بيفزايد. با اين وجود هنوز اراده‌اي براي تغيير كيفيت پخش شبكه نمايش به وجود نيامده است. 

محتوا

در طول مدت فعاليت شبكه HD تلاش شد تا فيلم‌هاي مهمي از تاريخ سينماي جهان با كيفيت HD پخش شود. از «پارك ژوراسيك» گرفته تا «زندگي پاي» و حتي فيلم ماندگار «محمد رسول‌الله»، اين فيلم‌ها علاوه بر كيفيت تصويری خوب از محتواي بهتری نسبت به فيلم‌هايي كه از ديگر شبكه‌هاي تلويزيوني پخش مي‌شدند، برخوردار بودند. بخشي از استقبال مردم از اين شبكه نيز مرهون همين خوش‌سليقگي در انتخاب فيلم‌ها بود. كاري كه بايد ادامه داشته باشد و مي‌توان فيلم‌هايی با كمترين ميزان سانسور را با كيفيت HD پيدا كرد كه براي بينندگان جالب و جذاب باشد. پخش HD فيلم‌هاي ايراني نيز امتياز خوبی براي اين شبكه به شمار خواهد آمد. علاوه بر اين نوع ارائه محتوا و پرهيز از پخش آگهي‌هاي بازرگانی در حين پخش فيلم نيز مزيتي است كه بيننده را مجاب مي‌كند به جاي تماشاي فيلم در ديگر شبكه‌هاي سيما كه همراه با قطع شدن پي دي پي فيلم به بهانه پخش پيام بازرگاني بود، پخش تبليغات به پيش از شروع فيلم و بعد از پايان آن محدود شود.

زير نويس و صدا

برخی از شبكه‌هاي برون مرزي سيما به طور همزمان زبان فارسي و زبان دوم (انگليسي يا عربي) را پشتيباني مي‌كنند. امكان انتخاب صداي اورجينال فيلم و صداي دوبله از امكاناتي است كه در نسخه‌هاي لوح فشرده فيلم‌هاي سينمايي وجود دارد و شبكه‌هاي تلويزيوني اتحاديه اروپا هم سعي مي‌كنند براي مخاطبانشان در كشورهاي مختلف دوبله زبان محلی را نيز در نظر بگيرند. اما هنوز شبكه نمايش صرفاً زبان دوبله فارسي را دارد و مخاطب حق انتخاب زبان ديگري مثلاً صداي اصلي فيلم را ندارد. ايجاد subtitile يا همان زيرنويس هم مي‌تواند براي علاقه‌مندان به سينما جالب توجه باشد كه با وجود آنكه تكنولوژي آن سال‌ها است در شبكه‌هاي تلويزيوني رايج است، در صداوسيما هنوز شبكه‌اي داراي زير نويس نشده و اگر شبكه نمايش سيما با اين ابزار مجهز شود تمايز آشكاري با ديگر شبكه‌ها پيدا خواهد كرد. 

شبكه تخصصی سينما

تبديل شدن شبكه نمايش به محفلي براي پخش فيلم‌هاي روز جهان با كيفيت HD ايده‌آلي است كه رسيدن به آن چندان هم دور از دسترس نيست، شبكه‌ای كه بتواند پايگاه رسمي سينما در تلويزيون باشد و به جاي پخش‌شدن برنامه‌هاي تخصصي سينما در شبكه‌ای ديگر مي‌توان آنها را با مأموريت‌هاي مشخص در شبكه نمايش گردآوري كرد، به طوري كه بينندگان تلويزيون بدانند كه براي پيگيري اوضاع سينماي ايران بايد سراغ كدام شبكه تلويزيوني بروند. 

به نظر مي‌رسد تا زماني كه هدف‌گذاري مشخصي براي آينده شبكه نمايش سيما از سوی مديريت ارشد سازمان صداوسيما تعريف نشود، اين شبكه هنوز به درجا زدن در بين شبكه‌هاي تلويزيوني ادامه خواهد داد….‌

علی حسینی

3 نظرات

  • با سلام و خسته نباشید
    گرافیک جدید سایت خیلی خوبه
    با نظرات شما درمورد شبکه نمایش کاملا موافقم اگر نکاتی که توی این مقاله بهشون اشاره کردی توی شبکه نمایش رعایت بشه میشه یکی از پربیننده ترین شبکه ها
    بنظرم شبکه تماشا هم باید همین طوری بشه درمورد این شبکه هم اگه نظراتت رو بزاری خیلی خوب میشه علی اقا
    یه بسته گرافیکی تخصصی و چشم نواز برای این دوشبکه لازمه

    • سلام. و عرض ادب
      متشکرم از ابراز لطف تون.
      بله دقیقا وضعیتی مشابه باید برای شبکه تماشا هم اتفاق بیفته

  • سلام و خداقوت
    همیشه ساهد آرم های مختلف در چهار طرف صفحه تلوزیون هستیم ، امیدوارم به مسئولین امر بفرمایید در شبکه های جدید HD حداقل آرم شبکه ها کوچکتر و کمی کم رنگ آورده شود تا زیبایی بصری و جلوه متفاوتی به شبکه ها داده شود.
    همچنین آرم و نشان های هر برنامه و ایام مناسبتی هم کوچک و با گرافیک زیبایی لحاظ گردد.

    واقعا تماشای فوتبال و فیلم سینمایی و سریالی با آرم های بزرگ و متحرک اعصابی برای بیننده نمی گذارد.

    ضمنا چرا شبکه 2 و 4 در جمع HD نیستند؟!!!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.