جای خالی یک شبکه حرفه‌ای پخش فیلم با کیفیت HD

 جای خالی یک شبکه حرفه‌ای پخش فیلم با کیفیت HD

جدول پخش شبکه نمایش

پیش از اینکه شبکه HD به شبکه استانی تهران و پس از آن به تماشا تبدیل شود، فیلم‌های سینمایی با کیفیتHD از این شبکه پخش می‌شد که بینندگان زیادی نیز داشت. تب دیدن فیلم‌های سینمایی با کیفیتی بهتر در زمانه‌ای که با سرعت بالای اینترنت دانلود و تماشای بهترین فیلم‌های سینمایی جهان را راحت کرده، رونق تماشای فیلم از شبکه HD بدون تبلیغات بازرگانی یا زیرنویس کردن اخبار و پیام‌های اجتماعی، مزه خاصی داشت که دیگر تکرار نشد. 

حالا با راه‌اندازی شبکه تماشا و پخش سریال‌ها با کیفیت بالا، لزوم HD شدن شبکه نمایش بیش از پیش حس می شود

 برای مخاطبان آن شبکه‌ای که برایشان هر روز فیلم‌های سینمایی HD را پخش می‌کرد دیگر وجود ندارد و نیاز است تا جای خالی این شبکه پر شود. صداوسیما برنامه‌ای برای افزایش شبکه‌ها ندارد، پس نباید انتظار داشت شبکه جدید HD پخش فیلم ایجاد شود و دوباره مردم با دیدن کیفیت متفاوت فیلم‌هایHD مجذوب تلویزیون شوند. در مقابل می‌تواند شبکه تخصصی پخش فیلم را که هم اکنون نیز موجود است، با تغییراتی به یک شبکه ایده‌آل پخش فیلم تبدیل کرد. 

در رنکینگ برترین شبکه‌های تلویزیونی جهان از رده یک تا ۱۰ یا همان TOP 10 معروف به طور واضحی تحت تسلط شبکه‌های پخش فیلم و سریال است. شبکه HBO پربیننده‌ترین شبکه تلویزیونی در جهان شبکه تخصصی پخش فیلم و سریال است. بعد از این شبکه نام‌های دیگری مانند FOX، Cartoon Network، AXN، Cinemax دیده می‌شود. بعد از این شبکه‌های مشهور جهان که فیلم، انیمیشن و مستند پخش می‌کنند، تازه سر و کله غول‌های خبری جهان پیدا می‌شود. این فاصله معنادار هم قدرت شبکه‌های پخش فیلم در جذب مخاطب را نشان می‌دهد و هم جایگاه اینگونه شبکه‌ها را در میان انواع و اقسام شبکه‌های تلویزیونی به نمایش می‌گذارد.

 در عوض سلطه جهانی شبکه‌های پخش فیلم، تنها شبکه داخلی با رویکرد پخش فیلم در محاصره شبکه‌های سراسری، شبکه طنز و سرگرمی و البته مستند و خبر کاملاً گم شده است.

 شبکه نمایش سیما در ابتدا فقط به منظور پخش فیلم افتتاح شد و با حذف «شبکه تماشا» وظیفه پخش سریال را نیز برعهده گرفته است. اما حالا سه سالی می شود که به رویکرد خودش برگشته است.

شبکه نمایش با وجود ظرفیت‌هایی که می‌توانست برای تلویزیون ایجاد کند، هنوز نتوانسته است جایگاه اصلی‌اش را در مقایسه با آنچه در بین تلویزیون‌های جهان رخ می‌دهد، به دست آورد. 

گرافیک

شبکه نمایش برای رسیدن به آنچه مردم از آن انتظار دارند باید تغییراتی جدی را داشته باشد. 

متأسفانه لوگوی شبکه نمایش سیما مانند اکثر لوگوهای شبکه‌های صداوسیما، با پیش پا افتاده‌ترین اصول گرافیکی تولید شده و اولین موضوعی که در تماشای این شبکه به چشم می‌آید، لوگوی بی معنا و گرافیک نسبتا پایین شبکه است. در صورتی که شبکه تخصصی پخش فیلم نیازمند لوگوی موشن‌دار با آرم استیشن‌های متعدد است اگرچه طی این دوسال گرافیک شبکه دستخوش تغییراتی شده اما همچنان جای کار زیادی تا حرفه‌ای شدن دارد.

 اطلاعات فیلم‌ها نیز که از طریق EPG در اختیار بینندگان تلویزیون قرار می‌گیرد، در مقایسه با شبکه‌های مشهور پخش فیلم تقریباً در حد صفر است. برای نمونه وقتی درEPG یک شبکه سراسری برنامه اخبار اعلام می‌شود، بیننده لزومی به دانستن اطلاعات بیشتری درباره موضوع برنامه نیست، ولی در زمانی که فیلمی برای پخش معرفی می‌شود باید اطلاعاتی از فیلم به بیننده داده شود تا دقیقاً از آنچه قرار است از شبکه پخش شود، آگاهی پیدا کند. 

تیزرهای معرفی فیلم‌های شبکه نمایش نیز دقیقاً مشابه آنونس‌های قدیمی سینما است که با هیجانی تصنعی و گفتاری فرامتنی سعی در جلب‌توجه بیننده دارد. جالب است زمانی که بیشتر برنامه‌های تلویزیونی از نمونه‌های خارجی کپی می‌شود، الگوبرداری از روش تهیه تریلر (trailer) فیلم‌های سینمایی کار سختی نخواهد بود.

ارتقای کیفیت به HD

خبر HD شدن رژی پخش شبکه نسیم و شبکه کودک، رقابت را برای HD شدن بیشتر کرده است. در این رقابت اما نامی از شبکه نمایش به میان نمی‌آید در صورتی که این شبکه راحت‌ترین راه را برای HD شدن پیش رو دارد. 

سابقه استقبال مردم از شبکهHD TEST که فیلم‌های سینمایی را با کیفیتHD پخش می‌کرد، موفقیت و استقبال مخاطبان را از تغییر کیفیت شبکه نمایش از پیش تضمین کرده است. وجود تولیدات بیشمار سینمایی با کیفیت اچ دی نیز راحتی تهیه فیلم را نشان می‌دهد و از طرفی لزوم عقب‌نماندن شبکه نمایش از رقابت با شبکه‌های پخش فیلم در ماهواره می‌تواند بند دیگری بر التزام صداوسیما برای اولویت قرار دادن HD شدن شبکه نمایش بیفزاید. با این وجود هنوز اراده‌ای برای تغییر کیفیت پخش شبکه نمایش به وجود نیامده است. 

محتوا

در طول مدت فعالیت شبکه HD تلاش شد تا فیلم‌های مهمی از تاریخ سینمای جهان با کیفیت HD پخش شود. از «پارک ژوراسیک» گرفته تا «زندگی پای» و حتی فیلم ماندگار «محمد رسول‌الله»، این فیلم‌ها علاوه بر کیفیت تصویری خوب از محتوای بهتری نسبت به فیلم‌هایی که از دیگر شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شدند، برخوردار بودند. بخشی از استقبال مردم از این شبکه نیز مرهون همین خوش‌سلیقگی در انتخاب فیلم‌ها بود. کاری که باید ادامه داشته باشد و می‌توان فیلم‌هایی با کمترین میزان سانسور را با کیفیت HD پیدا کرد که برای بینندگان جالب و جذاب باشد. پخش HD فیلم‌های ایرانی نیز امتیاز خوبی برای این شبکه به شمار خواهد آمد. علاوه بر این نوع ارائه محتوا و پرهیز از پخش آگهی‌های بازرگانی در حین پخش فیلم نیز مزیتی است که بیننده را مجاب می‌کند به جای تماشای فیلم در دیگر شبکه‌های سیما که همراه با قطع شدن پی دی پی فیلم به بهانه پخش پیام بازرگانی بود، پخش تبلیغات به پیش از شروع فیلم و بعد از پایان آن محدود شود.

زیر نویس و صدا

برخی از شبکه‌های برون مرزی سیما به طور همزمان زبان فارسی و زبان دوم (انگلیسی یا عربی) را پشتیبانی می‌کنند. امکان انتخاب صدای اورجینال فیلم و صدای دوبله از امکاناتی است که در نسخه‌های لوح فشرده فیلم‌های سینمایی وجود دارد و شبکه‌های تلویزیونی اتحادیه اروپا هم سعی می‌کنند برای مخاطبانشان در کشورهای مختلف دوبله زبان محلی را نیز در نظر بگیرند. اما هنوز شبکه نمایش صرفاً زبان دوبله فارسی را دارد و مخاطب حق انتخاب زبان دیگری مثلاً صدای اصلی فیلم را ندارد. ایجاد subtitile یا همان زیرنویس هم می‌تواند برای علاقه‌مندان به سینما جالب توجه باشد که با وجود آنکه تکنولوژی آن سال‌ها است در شبکه‌های تلویزیونی رایج است، در صداوسیما هنوز شبکه‌ای دارای زیر نویس نشده و اگر شبکه نمایش سیما با این ابزار مجهز شود تمایز آشکاری با دیگر شبکه‌ها پیدا خواهد کرد. 

شبکه تخصصی سینما

تبدیل شدن شبکه نمایش به محفلی برای پخش فیلم‌های روز جهان با کیفیت HD ایده‌آلی است که رسیدن به آن چندان هم دور از دسترس نیست، شبکه‌ای که بتواند پایگاه رسمی سینما در تلویزیون باشد و به جای پخش‌شدن برنامه‌های تخصصی سینما در شبکه‌ای دیگر می‌توان آنها را با مأموریت‌های مشخص در شبکه نمایش گردآوری کرد، به طوری که بینندگان تلویزیون بدانند که برای پیگیری اوضاع سینمای ایران باید سراغ کدام شبکه تلویزیونی بروند. 

به نظر می‌رسد تا زمانی که هدف‌گذاری مشخصی برای آینده شبکه نمایش سیما از سوی مدیریت ارشد سازمان صداوسیما تعریف نشود، این شبکه هنوز به درجا زدن در بین شبکه‌های تلویزیونی ادامه خواهد داد….‌

علی حسینی

3 نظرات

  • با سلام و خسته نباشید
    گرافیک جدید سایت خیلی خوبه
    با نظرات شما درمورد شبکه نمایش کاملا موافقم اگر نکاتی که توی این مقاله بهشون اشاره کردی توی شبکه نمایش رعایت بشه میشه یکی از پربیننده ترین شبکه ها
    بنظرم شبکه تماشا هم باید همین طوری بشه درمورد این شبکه هم اگه نظراتت رو بزاری خیلی خوب میشه علی اقا
    یه بسته گرافیکی تخصصی و چشم نواز برای این دوشبکه لازمه

    • سلام. و عرض ادب
      متشکرم از ابراز لطف تون.
      بله دقیقا وضعیتی مشابه باید برای شبکه تماشا هم اتفاق بیفته

  • سلام و خداقوت
    همیشه ساهد آرم های مختلف در چهار طرف صفحه تلوزیون هستیم ، امیدوارم به مسئولین امر بفرمایید در شبکه های جدید HD حداقل آرم شبکه ها کوچکتر و کمی کم رنگ آورده شود تا زیبایی بصری و جلوه متفاوتی به شبکه ها داده شود.
    همچنین آرم و نشان های هر برنامه و ایام مناسبتی هم کوچک و با گرافیک زیبایی لحاظ گردد.

    واقعا تماشای فوتبال و فیلم سینمایی و سریالی با آرم های بزرگ و متحرک اعصابی برای بیننده نمی گذارد.

    ضمنا چرا شبکه ۲ و ۴ در جمع HD نیستند؟!!!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.