حال و روز وخیم شبکه سه / بخش اول : فروغی و فردوسی پور

 حال و روز وخیم شبکه سه / بخش اول : فروغی و فردوسی پور

به گزارش FTD ؛ علی فروغی پسر باجناق حداد عادل متولد سال ۱۳۶۷ در شهر تهران و مدیر کنونی شبکه سه است ، او فارغ التحصیل لیسانس و فوق لیسانس حقوق عمومی از دانشگاه امام صادق (ع) است که ابتدا بعنوان مجری در رادیو شروع کرد و حالا رئیس شبکه سه است. فعالیت او از زمان دانشجویی بعنوان مجری و سپس سردبیری در رادیو شروع شد و در شبکه‌های رادیویی گفتگو ، جوان و ایران به مدت ۷ سال فعالیت کرد.

فروغی در سال ۸۸ و در تلویزیون با ساخت مستند خارج از دید شروع به کار کرد . او فرماندهی پایگاه بسیج، و قائم مقامی بنیاد اندیشه‌های امام در نهاد رهبری دانشگاه را داشت و سپس در شورای معارف صدا و شورای عالی کتاب بسیج نیز وارد شد. او در بالاترین سطح فعالیت خود توانسته در سال ۹۵ به رئیس مرکز بسیج صدا و سیما برسد و سپس مدیر مرکز تخصصی معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین شد.

علی فروغی در روزی سیاه ( ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ) با حکمی از سوی مرتضی میرباقری ( معاون وقت سیما ) جای علی اصغر پورمحمدی ( موفق ترین مدیر ) در ریاست شبکه سه را گرفت. او در همان اوایل کار بر زمین و زمان صاحب شد و مدیریت بر همه چیز را در دستور کار قرار داد .

در ویژه برنامه جام جهانی ۲۰۱۸ به تهیه کنندگی و مجری گری عادل فردوسی پور ، کارلوس پویول بازیکن مشهور اسپانیایی بعنوان کارشناس بازی ایران و اسپانیا قرار بود در برنامه حاضر شود. ساعاتی قبل از شروع برنامه مجوز حضور پویول در برنامه ۲۰۱۸ صادر نشد که گویا دلیل عدم انتشار مجوز ، موهای بلند او بوده است و در توضیح دیگری هم گفته شده هزینه های بالای مهمانان خارجی دلیل حضور نیافتن پویول در شبکه سه بود.

۲۳ مهر ۹۷ ؛ میلیون‌ها نفر پای تلویزیون منتظر پخش برنامه ۹۰ هستند اما در کمال تعجب بازی اسپانیا و انگلیس به جای این برنامه پخش می شود! این موضوع روز بعد به جنجالی بزرگی تبدیل شد. عادل فردوسی پور در گفتگویی نارضایتی خود را از پخش نود عنوان کرد ، مدیر شبکه هفته بعد در واکنش به گفتگوی فردوسی پور دستور عدم پخش برنامه را صادر کرد. فروغی معتقد است اختلاف نود باید درون خانواده شبکه حل می شد.

آبان ۹۷ ؛ علی فروغی در برنامه حالا خورشید درباره جنجال برنامه نود توضیح داد : نود ماجرای پیچیده‌ای ندارد. من ترجیح می‌دهم مسائل درون خانواده را به بیرون نبرم؛ اما چون پرسیدید توضیح می‌دهم. هفته گذشته مسابقات جذابی مثل فوتبال اسپانیا و انگلیس پخش شد و همزمان بازی دیگری هم بود که از شبکه ورزش روی آنتن رفت. آن هفته همه برنامه‌های شب از شنبه تا سه شنبه از آنتن شبکه سه حذف شد و فقط «نود» نبود. تصمیم کنداکتور را منِ علی فروغی نمی‌گیرم، بلکه شورای کنداکتور می‌گیرد و این تصمیم شخصی نبوده است. برنامه تخت گاز پربیننده‌ترین برنامه دنیا در بی‌بی‌سی بود؛ ولی وقتی مجری با تهیه‌کننده دعوایش شد او را اخراج کردند.فروغی در مقایسه‌ای با بی‌بی‌سی گفت: ما خود را با بی‌بی‌سی مقایسه می‌کنیم؛ چون شبکه سه یک رسانه حرفه‌ای و جدی است.

عادل فردوسی پور نیز روی آنتن حالا خورشید گفت: در این سال‌ها مردم همیشه به من لطف داشتند و مدیران مختلف از من حمایت کردند. من هم سعی کردم برنامه‌هایی بسازم که منعکس‌کننده کاستی‌ها و فساد در فوتبال کشور باشد. تهیه‌کننده و مجری برنامه نود گفت: به هر حال در هر مجموعه‌ای اختلاف سلیقه وجود دارد. اصلا قرار نیست من و فروغی مثل هم فکر کنیم و البته کاملا همه دیسیپلین و اصول حرفه‌ای را رعایت کرده‌ام. من اصول را می‌دانم. اتفاقی که دو هفته قبل جناب فروغی درباره آن صحبت کرد همان‌طور که گفته شد یک اختلاف سلیقه بود. اینکه بازی در شبکه سه پخش شود تصمیمی بود که من می‌توانستم با آن مخالف باشم؛ ولی تصمیمی بود که در نهایت گرفته شد و من هم به تصمیم شبکه احترام گذاشتم.

زمستان سال ۹۷ ؛ وقتی بازی های جام ملت های آسیا در جریان بود ، عادل فردوسی پور حتی یک گزارش هم انجام نداد و آنجا بود که میتوانست نتیجه گرفت که اختلاف فردوسی پور و فروغی جدی تر از همیشه شده است. در همان زمان عادل فردوسی پور در جشنواره جام جم از کم لطفی‌هایی گفت که آن سال را را به سخت‌ترین سال کاری‌اش تبدیل کردند.

سرانجام در ۲۷ اسفند ۹۷ ، عادل فردوسی پور در گفت‌وگویی با رسانه‌ها اعلام کرد برنامه نود امروز، دوشنبه، ۲۷ اسفند به دستور مدیر شبکه سه سیما یعنی علی فروغی روی آنتن نخواهد رفت. مدیر روابط عمومی شبکه سه سیما به صورت رسمی اعلام کرد برنامه نود در سال آینده ( ۱۳۹۸ ) با تیمی جدید روی آنتن خواهد رفت. وی با اعلام اینکه از عادل فردوسی‌پور در بخش‌‌های دیگر استفاده خواهد شد، به صورت تلویحی جدایی عادل فردوسی‌پور را از نود اعلام کرد.

فردوسی‌پور نیز گفته بود : برنامه امشب ۹۰ به آیتم‌های نوروزی و‌ گلچین اتفاقات سال اختصاص داشت. تیم برنامه ساز و من در چند روز گذشته مشغول تهیه آیتم‌ها بودیم اما امروز به دستور مدیر شبکه سه برنامه ۹۰ از جدول پخش برنامه‌های شبکه خارج شد.در شرایطی که تنها چند روز از انتخاب برنامه ۹۰ به عنوان بهترین برنامه سازمان صدا و سیما از نگاه مردم و بهترین برنامه ترکیبی از نگاه داوران می‌گذرد، از پخش برنامه ممانعت به عمل آمد.

چندی بعد پست قائم مقامی شبکه ورزش به عادل فردوسی‌پور پیشنهاد شد و او در مورد نپذیرفتن این پست گفت: برنامه ۹۰ فرزند من است و حاصل زحمات طاقت فرسا و شبانه روزی صدها نفر که خالصانه برای رسیدنش به جایگاه امروز تلاش کرده‌اند. ممکن نیست آدم فرزندش را با پست و مقام معاوضه کند. بعد از تعطیلی نود ، بسیاری از چهره های مشهور هنر و ورزش و… به این دستور واکنش نشان دادند و به حذف این برنامه اعتراض کردند.

در ۲۶ آذر ۱۳۹۸ علی عسگری ( رئیس وقت سازمان ) در حکمی ، علی فروغی را به عنوان رییس شورای تخصصی ورزش سازمان صداوسیما منصوب کرد. فروغی در آذر ماه ۱۳۹۹ در گفتگویی در مورد عادل فردوسی پور گفت : نه محبوبیت ایشان برای ما پنهان بود و نه تخصص ایشان. اما وقتی می‌بینید یک دروازه بان دارد در یک خط دیگر حرکت می‌کند، باید شخص دیگر را درون دروازه بگذارید. در مورد ایشان باید بگویم که کار داشت از مدار خارج می‌شد. بقیه هم داشتند نگاه می‌کردند و با این روش صدا و سیما داشت از هم می‌پاشید.

فردوسی پور در آذر ۹۹ بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا بین پرسپولیس و اولسان هیوندای کره جنوبی را از اینستاگرام AFC گزارش کرد و برای ایران و مردم ابراز دلتنگی کرد.پس از آن ، کوروش کمره‌ای مشاور علی فروغی در شبکه سه در توئیتر به حاشیه‌های مرتبط با گزارشگری عادل فردوسی‌پور اشاره کرد. کمره‌ای در یک رشته توییت نوشت: طراحی مشترک afc، آل سعود و رسانه‌های بیگانه شکست خورد و با وجود تبلیغات پرطمطراق چند روز اخیر حتی حریف یک پلتفرم داخلی هم نشدند. فقط حیف که آقای عادل‌فردوسی‌پور را بازیچه یک بازی سیاسی کردند. در یک سال اخیر حداقل سه مرتبه و در فواصل زمانی مختلف به آقای فردوسی‌پور پیشنهاد بازگشت به عرصه گزارشگری فوتبال داده شد. هر بار این پیشنهاد را رد کردند تا اینکه حدود سه هفته پیش که آخرین پیشنهاد داده شد و ما منتظر پاسخ بودیم، ناگهان صدای ایشان را از صفحه اینستاگرام afc شنیدیم.

در مرداد ۱۴۰۰ ، شایعاتی مبنی بر برکناری علی فروغی از مدیریت شبکه سه به گوش می رسید که دوستداران شبکه محبوب سه سیما ( در سالهای نه چندان دور ) را خوشحال کرد و همچنان به این موضوع امید دارند.

و اما شرح این داستان

علی فروغی که چندان پست مهمی در رزومه اش دیده نمیشود برای افراد حرفه ای مدار تعیین می کند ، او در همان اوایل مدیریت ، سنگ اندازی را شروع کرد و توانست موفقیتی که « عدم پخش برنامه نود در دو هفته » نام دارد را کسب کند.

فروغی گفته تصمیم کنداکتور را او نمیگیرد بلکه شورای کنداکتور میگیرد ! . در همین شب هاست که برنامه تحت مدار شبکه سه یعنی « فوتبال برتر » گاه و بیگاه روی آنتن این شبکه است و ربطی به ایام هفته ندارد . هر زمان که آقای تحت مدار لب تر کند به او آنتن می دهند. این در حالی است که فردوسی پور همیشه به تایم برنامه نود معترض بود و به او به سختی آنتن میدادند و حتی دوشنبه شب ها هم مانند قبل شلوغ نمیشد زیرا نمیخواستند برنامه خارج از مدارشان خیلی طول بکشد. حالا نیز مسابقات مهم از کنداکتور حذف و برنامه ضبطی جایگزین آن می شود.

فروغی شبکه خود را با بی بی سی مقایسه کرده و شبکه سه را نیز مانند آن ، رسانه ای حرفه ای و جدی می داند ! اما فروغی ها معنی حرفه ای را نمیدانند و یا خوب با آن آشنا نشده اند. او گفته برنامه ماه عسل بیشتر از نود بیننده دارد ، اما حالا همان ماه عسل هم وجود ندارد.

وقتی برنامه نود که ۲۰ سال سابقه دارد و مدیر شبکه سه که در زمان پخش اولین قسمت آن تنها ۱۱ سال سن داشت ، حالا برای حرفه ای ها مدار تعیین می کند و می گوید صدا و سیما داشت از هم می‌پاشید ! . در طول ۲۰ سال پخش نود ، صدا و سیما روز به روز در حال پیشرفت بود اما در دوره دو سال مدیریت فروغی از هم می پاشید؟!

وقتی فردوسی پور به اینستاگرام AFC رفت ، مشاور فروغی می گوید به او پیشنهاد برگشتن به گزارشگری فوتبال را داده اند اما صدای عادل را از پیج AFC شنیدند !این حرف مشاور مدیر شبکه به اصطلاح حرفه ای سه آنچنان مضحک است که ما را یاد از بین بردن خودروی آخرین مدل و بجای آن هدیه دادن یک فرغون به کسی می اندازد !

چندی بعد محمدحسین میثاقی که حسرت چند ساله نشستن روی صندلی برنامه نود را داشت ، در برنامه اش به عادل تهمت وطن فروشی میزند ! ، زمانی که او لَنگ یک گزارش فوتبال داخلی بود و برای آن بالا و پایین میپرید ، همان فردوسی پور ها بودند که به او پر و بال دادند و او بعداً توانست خیانت به استاد را به خوبی ادا کند و گاهاً تهمت و کنایه بزند و خود را دلخوش کند.

پورمحمدی ( مدیر سابق شبکه سه ) که در همه حال هوای برنامه سازان خود را داشت ، توانست به موفق ترین مدیر شبکه سه و حتی تلویزیون تبدیل شود .او هیچ وقت مدار تعیین نکرد و خود را حرفه ای خطاب نکرد ، او در عمل حرفه ای بود برعکس فروغی که فقط تلاش دارد حرفه ای باشد آن هم فقط در حد یک حرف !

راستی ، حرفه ای گری در دنیای فروغی چگونه است ؟ … / پایان بخش اول

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.