حال و روز وخیم شبکه سه / بخش دوم : فروغی و شبکه سه

 حال و روز وخیم شبکه سه / بخش دوم : فروغی و شبکه سه

حال و روز وخیم شبکه سه / بخش دوم : فروغی و شبکه سه

جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون در فضای مجازی ما قرار می گیرد

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید

کانال ما در روبیکا را دنبال کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی ما کلیک نمایید

در مطلبی که آبان سال گذشته منتشر شد ، تمام حواشی مدیر جوان شبکه سه با عادل فردوسی پور ذکر شد. اما حالا قصد داریم شبکه سه را از زوایای مختلف بررسی کرده و ببینیم حرفه ای گری در دنیای مدیر جوان چگونه است.

علی فروغی مدیر فعلی شبکه سه که رزومه ی آن در بخش اول این مطلب ذکر شد ، همیشه سعی داشته شبکه ( خود ) را حرفه ای و جدی جلوه دهد و در صحبتی این شبکه را با شبکه بین المللی BBC مقایسه کرده بود.

بر کسی پوشیده نیست که شبکه سه در سالهای اخیر دچار افت شدیدی شده ، نه فقط یک بخش بلکه کل شبکه را کوبیده اند و از نو ساختند اما با مصالح دست چندم…

حتما به یاد دارید ، روزگاری شبکه سه غول برنامه سازی و سریال سازی تلویزیون بود ، روزگاری که نه مداری برقرار بود و نه مدیری به ظاهر حرفه ای . شبهایی که برنامه ها و سریالهایش بیننده را پای تلویزیون میخکوب میکرد و روزهایی که رضایت مردم بر همه چیز حاکم بود.

اما حال…

انگار همه چیز شبیه یک خواب بود! خوابی که در یک شب ، گذر ِ چندین سال را به تصویر کشید. شبکه سه دیگر مانند گذشته نیست ، دیگر آن محتواهای جذابِ خارج از مدار را ندارد. ما و شما یک مخاطب ساده ایم ، هر روزه مقایسه می کنیم وضعیت گذشته و حال را و همزمان ادامه میدهیم حسرت دیدن تنها یک دقیقه از شبکه سه ی آن روز ها.

شبکه ی حرفه ای و جدی از دید مدیر جوان ، شبکه ای است که سلیقه ای کار کند. به سلیقه ی خود افراد مختلف را کنار بگذارد یا آنها را به محلی دیگر انتقال دهد و یا افراد گمنامی که برای مخاطبان به سختی قابل هضم است را معرفی کند!. شبکه ای است مانند یک ایالت که تمام تصمیمات ، شخصی و دلبخواهی گرفته می شود ، بدون توجه به خواست مردم آن!

شبکه سه چگونه به شبکه ای حرفه ای و جدی تبدیل شد ؟

ساخت برنامه های نیمه تمام

در سالهای اخیر شبکه سه به هر دری زده تا خود را محبوب جلوه دهد اما فاقد از ثمر . برنامه های بسیاری تولید شدند که گویی از همان ابتدا ، مُهر گذر موقت بر پیشانی آنها زده شده بود.در این میان فقط « نام » برنامه بود که مورد استفاده قرار گرفت و به نوعی بایگانی شد.از برنامه هایی که عمرشان به دنیا نبود میتوان به « تب تاب » ، « عطسه » ، « برنده باش » ، « اتفاق » و… اشاره کرد. « اتفاقی » که فقط جنبه ی رضایت برای رضا رشیدپور ، مجری موفق تلویزیون داشت.

ضعف در بخش سریال

سالهاست که شبکه سه با سریالهای پربیننده و جذاب به خصوص « طنز » خداحافظی کرده. جدا از نظر مخاطبان که برای مدیر جوان سخت قابل باور است ، نظرسنجی های مرکز تحقیقات صدا و سیما نشان دهنده ی شکست سنگین شبکه سه در حوزه پخش سریال بوده است. این سالها که اندک مخاطبان سریال های شبکه سه منتظر یک طنزِ خیابان خلوت کن هستند ، مدیر این شبکه روند حرفه ای گری خود را ادامه داده و سعی می کند رابطه ی خوبی با سریال طنز نداشته باشد. به گونه ای که دیگر شاهد پخش سریال طنز در نوروز از این شبکه نیستیم!

کنار گذاشتن چهره ها

شبکه سه توانایی بسیار بالایی در حذف چهره های محبوب دارد. افرادی که سالها برنامه ها را جلو بردند و این شبکه را به سطح بالا رساندند ، در یک زمان کوتاه با مدار مدیر جوان ناسازگار شدند و ناچار به ترک حرفه خود یا انتقال به سمتی دیگر.رضا رشیدپور که روزگاری با « حالا خورشید » در شبکه سه میدرخشید و کمتر رقیبی برای این برنامه پیدا میشد ، جزء همین چهره هاست. برای مخاطبان قابل باور نبود که یک برنامه پربیننده ی صبحگاهی با مجری محبوب ، با اینکه وعده ی بازگشت هم داده بودند دیگر جایی در شبکه سه نداشته باشد. شاید مدیر جوان خسته از انتقادات سازنده ی این مجری ، او را به برنامه های موقتی و مسابقات تلویزیونی که جایش آنجا نبود انتقال داد. عادل فردوسی پور نیز گرفتار همین مدار شد و او به همراه برنامه ی ۲۰ ساله ای که سالها منتخب جشنواره جام جم بود ، شبکه سه را ترک کرد.

جایگزین های ناموفق

شبکه سه بعد از حذف برنامه ها و چهره های موفق ، تلاش کرد برای آنها جایگزین پیدا کند. برنامه تحت مدار « فوتبال برتر » که جایگزین « نود » به حساب می آید ، هرگز نتوانست موفق باشد. عدم برگزاری نظرسنجی میزان رضایت و عدم حضور در بین برنامه های برتر تلویزیون که توسط صدا و سیما اعلام می شود ، گویای همه چیز است. « سلام صبح بخیر » نیز که اخیرا به « سلام ایرانی » تغییر نام داده ، نتوانسته به اندازه ی حالا خورشید مخاطب جذب کند. و اینک مدیران شاداب از اینکه انتقادی موجود نیست!

اینک حذف چهره ها و برنامه های موفق ، پخش سریال های کم بیننده ، کاهش پخش طنز و خروج از شبکه ی نسل جوان و ورود به سمت و سوی دیگر ، نمونه ای از یک شبکه ی حرفه ای و جدی از دید مدیر جوان است.باید دید دوره ی تحول رسانه ی ملی ، شامل شبکه سه نیز می شود یا اینکه دوران سیاه این شبکه ادامه دارد…

حال و روز وخیم شبکه سه / بخش دوم : فروغی و شبکه سه

جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون در فضای مجازی ما قرار می گیرد

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید

کانال ما در روبیکا را دنبال کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی ما کلیک نمایید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.