رزولوشن ۴K چیست و چه تفاوتی با Full HD دارد؟

 رزولوشن ۴K چیست و چه تفاوتی با Full HD دارد؟

اگر در چند سال اخیر دنیای فناوری و دستاوردهای آن را از نزدیک دنبال کرده باشید،‌ حتماً‌ اسم رزولوشن ۴K به گوش‌تان خورده است. چند سالی از عرضه فناوری نمایش تصاویر در وضوح تصویری ۴K می‌گذرد و سازمان صداوسیما نیز بعنوان اولین برودکستر فارسی زبان اقدام به راه اندازی اولین شبکه UHD 4K کرده است. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که منظور از وضوح تصویری یا رزولوشن ۴K دقیقا‌ً‌ چیست و اصلاً‌ چرا این فناوری بیشتر با این نام خوانده می‌شود؟

• رزولوشن چیست؟

حال بهتر است اول با کلمه رزولوشن آشنا شویم.‌ ‌منظور از رزولوشن به طور ساده تعداد پیکسل‌هایی است که یک نمایشگر قادر به نمایش دادن آن است (پیکسل همان نقاط رنگی ریز تشکیل دهنده تصویر است). بنابراین هر چقدر یک عکس یا ویدیو با رزولوشن بالاتری نمایش داده شود، سطح جزئیات آن هم به مراتب بیشتر خواهد بود.

به طور معمول، برای نشان دادن وضوح تصویری یا رزولوشن یک نمایشگر،‌ تعداد پیکسل‌های نمایش داده شده در طول و عرض آن را ذکر می‌کنند. به عنوان مثال، وقتی از وضوح تصویری فول اچ دی یا ۱۰۸۰p در یک صفحه نمایش صحبت می‌شود،‌ به این منظور است که این صفحه نمایش قادر به نمایش آرایه‌ای از پیکسل‌ها است که طول آن ۱۹۲۰ پیکسل و عرض آن نیز ۱۰۸۰ پیکسل می‌باشد.

• منظور از رزولوشن ۴k‌ چیست؟

شاید این سؤال ساده به نظر برسد، اما پاسخ کمی پیچیده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.

استاندارد تلویزیونی رزولوشن UHD _ 4K همان چیزی که شما هم اغلب به صورت روزمره با آن مواجه هستید – به قابلیت نمایش ۲۱۶۰ در ۳۸۴۰ (عرض و طول) پیکسل در صفحه نمایش اشاره دارد. از بعد فنی، این فناوری در واقع به عنوان “UHD” یا “Ultra High Definition” شناخته می‌شود. به همین دلیل است که اغلب تلویزیون‌هایی که در بازار مشاهده می‌کنید با نام تجاری ۴K UHD تبلیغ می‌شوند و نه فقط ۴K.

مقایسه ابعاد‌ رزولوشن ها

آیا واقعا تفاوت ۴k با FHD مشهود است؟

تلویزیون‌های ۴K نسبت به تلویزیون‌های Full HD (1920 x 1080) چهار برابر پیکسل بیشتر دارند. حتی در صفحه نمایش‌های تلویزیون با همان اندازه، کیفیت تصویر تلویزیون ۴K به لطف تراکم پیکسل بیشتر، واضح‌تر و روشن‌تر به نظر می‌رسد. این تفاوت به ویژه در تلویزیون‌های صفحه بزرگ مشهود است. به عنوان مثال، اگر کیفیت یک تلویزیون ۶۵ اینچی Full HD با تلویزیون ۶۵ اینچی ۴K UHD را مقایسه کنید، متوجه تفاوت در پیکسل‌های تشکیل‌دهنده صفحه خواهید شد. در مورد تلویزیون‌های با وضوح بالا، پیکسل‌ها نسبت به تلویزیون های با وضوح پایین به همان اندازه کوچکتر هستند، بنابراین می‌توانید بدون داشتن محدودیت در فاصله ، از یک تجربه همه جانبه تر لذت ببرید و بدون اینکه متوجه پیکسل‌های جداگانه هنگام مشاهده از نزدیک شوید.

• آیا باید به سمت UHD 4K حرکت کنیم؟

این سوالی است که پس از روی ایر رفتن شبکه ۴k آزمایشی صداوسیما از خودتان پرسیده اید. آیا این رزولوشن به سرعت در بین شبکه‌های تلویزیون جا می افتد؟ ‌پاسخ این سوال منفی است. اگر نگاهی به لیست شیکه های تلویزیون تان کنید و شانس بیاورید و در پوشش فرستنده سوم | TS3 باشید خواهید دید که تعداد شبکه‌های HD لیست شما به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد! حال این را در توسعه ۴k متصور شوید.

اگر خاطرتان باشد شبکه IRIB HD TEST صداوسیما که در دوره خودش در حال تست کیفیت HD در تلویزیون بود، نزدیک به ۳ سال دوران آزمایشی داشت و درنهایت با خاموشی این شبکه، شبکه تماشا با سیگنال HD جایگزین آن شد. هیچ بعید نیست که شبکه UHD آرمایشی به سرنوشتی مشابه HD TEST دچار شود.

جدول مقدار پیکسل‌ها در هر رزولوشن

تا لحظه نگارش این مطلب فقط سه شبکه سه سیما، مستند و تماشا بصورت رسمی با کیفیت HD قابل دریافت است. حال برگردید به زمانی که شما تلویزیون Full HD تهیه کردید! چند سال از آن می گذرد؟ دو سال؟ چهار سال؟یا ده سال؟ هرتاریخی که خریده باشید هنوز تکنولوژی تصویر آن برای ما در داخل ایران بروز است و هنوز از حداکثر کیفیت تصویر آن در کانال‌های تلویزیونی نمی‌توانید استفاده‌ نمایید.

پس نتیجه گیری اینکه اگر فقط محتوای رسانه‌ای خودتان را از صداوسیما تغذیه می‌کنید و اهل دانلود فیلم و سریال با کیفیت الترا اچ‌دی ۴k و تماشای آن در تلویزیون نیستید، خرید تلویزیون ۴k در این برهه از تاریخ اشتباه است. بزودی با منسوخ شدن FULL HD ، قیمت تلویزیون های ۴K از الان نیز کمتر خواهند شد و آن زمان مناسبی برای ارتقای تلویزیون شماست.

• حرف آخر

در پایان خیلی خوشحالیم که سازمان صداوسیما به سمت UHD 4K رفته و درحال برنامه و طرح ریزی برای آینده است، اما انتظار این است تا قبل از اینکه Full HD مزه خودش را در بین کاربران از دست بدهد، تعداد کثیری از شبکه ها را با این رزولوشن به خانه های مردم‌ برساند.

علی حسینی

2 نظرات

  • سلام
    مطلب مفیدی بود
    ممنون از شما
    ای کاش وضعیت پروژه ارتقای کیفیت دو شبکه یک و ورزش به HD را پیگیری کنید.
    با تشکر

    • سلام.
      ممنون از شما
      چشم حتما

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.