آشنایی با اصطلاح فرستنده دیجیتال

 آشنایی با اصطلاح فرستنده دیجیتال

در همین ابتدا عرض کنم سعی شده تمامی اطلاعات از منابع معتبر تهیه و برای دسترسی راحت تر شما در اینگونه پست ها گردآوری بشه. پس از بابت اطلاعاتی که در این پست ها داده میشه تاحد زیادی خیالتون تخت باشه!

در این مطلب قراره با پرکاربردترین اصطلاحی که مورد استفاده قرار میگیره آشنا بشید.

اگر پیگیر مطالب کانال ما در تلگرام بوده باشید با کلماتی مثل “فرستنده اول، دوم…” ، “TS اول، دوم…” یا “بسته اول، دوم …” برخورد داشتید. باید بدونید برای اینکه سیگنال‌های تلویزیونی به گیرنده من و شما برسه، نیازه که از جایی این سیگنال‌ها ارسال بشه. همانند سیگنال‌های تلفن همراه، سیگنال شبکه های تلویزیونی از طریق آنتن‌هایی ارسال میشه که اون آنتن‌های روی دکل به دستگاه هایی که به اصطلاح فنی “فرستنده” نامیده می شن متصل هستن. آنتن ها رو روی دکل ها نصب می‌کنن. فرستنده‌ها سیگنال های تلویزیونی رو تقویت می‌کنن و برای انتشار به آنتن‌ها تحویل می‌دن و سیگنال هم به آنتن پشت بوم و درنهایت به تلویزیون میرسه و شما از برنامه های گرانبها، پربار و مفهومی صداوسیما ! بهره مند میشید.

از اون جایی که در پخش زمینی تلویزیون دیجیتال، شبکه‌های تلویزیونی در قالب “بسته یا Package” ارسال می شن و هر فرستنده تلویزیونی یک بسته رو ارسال می‌کنه، مدیران تلویزیون از اصطلاح بسته و یا اصطلاح TS که مخفف Transport Stream (جریان داده) هست استفاده می کنن؛ بنابراین فرستنده اول TS اول و فرستنده دوم TS دوم رو ارسال می کنه و همین طور الی آخر.

حالا چرا میگیم فرستنده اول دوم سوم و الی آخر ؟

چون هر فرستنده تا یک ظرفیت محدود و معینی میتونه دیتا( همون شبکه‌ های تلویزیونی) رو ارسال کنه، به علت تعدد شبکه های تلویزیونی، نیاز بود که تعداد این فرستنده ها افزایش پیدا کنه. به همین علت تا الآن که این پست نوشته میشه سه تا فرستنده در تموم استانهای کشور مشغول ارسال سیگنال های تلویزیونی هستن.

 مباحث تخصصی تر رو در پست های اینده پی خواهیم گرفت. امیدواریم این مطلب بدرد شما بخوره. از اینکه تا انتهای این پست همراهمون بودید ممنونیم.

علی حسینی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.