چرا مسابقات فوتبال در برخی از مناطق کشورمان پخش نمی‌شود؟

 چرا مسابقات فوتبال در برخی از مناطق کشورمان پخش نمی‌شود؟

چرا مسابقات فوتبال در برخی از مناطق کشورمان پخش نمی‌شود؟ این سوالی است که اکثر فوتبال دوستان با آن روبرو می‌شوند، حال چه اتفاقی می افتد تا تصاویر فوتبال در برخی نقاط کشور پخش می‌شود و در برخی پخش نمی شود؟

همانطور که می‌دانید، در عصر حاضر برای تماشای شبکه های تلویزیونی به یک فرستنده و یک گیرنده دیجیتالی تلویزیون نیاز است. فرستنده‌های تلویزیون دیجیتال که شکل ظاهری آن‌ها شبیه‌ به دکل های تلفن های همراه هستند، برای انتشار سیگنال و دریافت آن توسط شما نیاز است که آن را ابتدا از راه‌هایی دریافت کرده و سپس در سطح شهر برای شما منتشر کند. 

حال ما دو نوع راه برای رسیدن سیگنال شبکه‌های تلویزیونی به فرستنده‌های کشور داریم. یکی فیبرنوری و دیگری ماهواره‌ای

در شیوه سیگنال رسانی از طریق فیبر نوری یا (سیگنال رسانی زمینی) سیگنال‌های شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، از تهران ازطریق کابل‌هایی به نام فیبرنوری به مراکز استان‌های صداوسیما و سپس به ایستگاه‌های فرستنده‌های‌ دیجیتال ارسال می‌شود.و سپس فرستنده آن را برای شما ارسال می‌کند. در این حالت‌، تمامی داده‌ها(شبکه‌ها) بصورت امن و داخلی در کشور جریان پیدا می‌کند.

اما همچنان اکثر روستاها و شهرستان‌های کشور از شیوه دوم یعنی سیگنال رسانی ماهواره‌ای استفاده می‌کنند.

در این حالت با تدابیر خاص و امکانات در ایستگاه تلویزیونی‌، سیگنال شبکه‌ها را از طریق منابع ماهواره‌ای(ماهواره بدر یا اینتلست) دریافت و سپس آن را برای شما ارسال ‌می‌کند. باید بدانید که صداوسیما به‌علت پرداخت نکردن رایت ماهواره‌ای(به گفته خودشان!) حق پخش مسابقات فوتبال در روی ماهواره را ندارد. به همین علت در ماهواره و هنگام پخش زنده فوتبال در شبکه‌های ورزش و سه، این دو شبکه به پخش برنامه های مختلف و غیرمرتبط می‌پردازند! به همین دلیل، فرستنده‌هایی که سیگنال را از ماهواره دریافت کرده بودند نیز مسابقات فوتبال را نمی‌توانند پخش کنند و در گیرنده‌های دیجیتال هم آن برنامه غیرمرتبط پخش می‌شود.

اما چاره حل این مشکل چیست؟

۱- تغییر منابع تغذیه ماهواره‌ای فرستنده‌ها به فرکانس۱۲۲۶۴ ماهواره بدر[عربست](در این فرکانس مسابقات فوتبال پخش می‌شوند) که با درایت مدیران و کارکنان فنی میسر است.

۲- سیگنال رسانی زمینی به تمام نقاط کشور حتی نقاط مرزی که مستلزم هزینه و زمان زیادی است.

امیدواریم به هر شیوه‌ای که هست هرچه سریعتر مشکلات رفع شده و هموطنان درسراسر کشور بتوانند مسابقات ورزشی محبوب خودشان را تماشا کنند.

لازم به ذکر است مشکل عدم پخش فوتبال در شبکه سه HD نیز به همین علت می‌باشد

علی حسینی

3 نظرات

  • ببخشید میشه بگین چرا روی اینتلست این مشکل نیست ولی روی بدر این مشکل وجود داره؟

    • احتمالا چون ماهواره عربی نیست

    • ربطی به عرب و عجم نداره. روی ماهواره سهیل ست قطر (همجهت بدر) شبکه های بین اسپورت هستند که حق پخش خاورمیانه و شمال آفریقای همه لیگ های معتبر رو دارن و با توجه به مشکلات قطر با چند کشور عربی و ویروس کرونا و.. فروش اشتراک این پکیج ورزشی سقوط کرده و اگه به شبکه سه و ورزش ایران هم روی بدر اجازه پخش بده دیگه هیچ کس نمیره همون تهه مونده اشتراک بین اسپورت رو بخره!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.